Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w Szkole Podstawowej im. Powstańców Styczniowych w Fajsławicach
Podstawa prawna:
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie zasad organizacji i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U z 25 sierpnia 2017 r., poz. 1591),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U z 2010 nr 228, poz. 1489, z późniejszymi. zmianami),
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji ze zm.(Dz. U z 2002 nr 23, poz. 225, z późniejszymi zmianami).
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor szkoły.
2. Zadaniem nauczycieli i specjalistów jest rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych uczniów uczęszczających do szkoły, w tym ich zainteresowań i uzdolnień.
3. Nauczyciele, wychowawcy i specjaliści prowadzą w szkole obserwację pedagogiczną podczas pracy z uczniami, mającą na celu rozpoznanie u nich:
a) trudności w uczeniu się, w tym – w przypadku uczniów klas I-III – ryzyka wystąpienia specyficznych trudności w uczeniu się,
b) szczególnych uzdolnień.
4. W przypadku stwierdzenia, że uczeń nie posiadający orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego, ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne, wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciele lub specjaliści niezwłocznie udzielają tej pomocy w trakcie bieżącej pracy z uczniem i informują o tym wychowawcę klasy.
5. Wychowawca klasy informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z uczniem - jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
6. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna może być udzielana uczniowi również poprzez jego udział w zajęciach rozwijających uzdolnienia lub zajęciach dydaktyczno-wyrównawczych, organizowanych przez nauczycieli.
7. Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej planuje i koordynuje wychowawca klasy.
8. Uczniowie posiadający orzeczenie o potrzebie indywidualnego nauczania lub opinie poradni psychologiczno-pedagogicznej obligatoryjnie objęci są pomocą psychologiczno-pedagogiczną, planowaną przez wychowawcę klasy.
9. W przypadku ucznia posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego planowanie i koordynowanie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustalenie dla ucznia form udzielania tej pomocy, a także okres ich udzielania oraz wymiar godzin, w których te formy będą udzielane, jest zadaniem zespołu powoływanego corocznie przez dyrektora szkoły (załącznik nr 1).
10. Zespół składa się z nauczycieli i specjalistów prowadzących zajęcia z uczniem.
11. Dyrektor wyznacza osobę koordynującą prace zespołu.
12. Do zadań koordynatora zespołu należy:
a) ustalanie terminów spotkań zespołu,
b) zawiadomienie o terminie spotkania zespołu: dyrektora, wszystkich członków zespołu oraz rodziców lub opiekunów ucznia (załącznik nr 2), z 2-tygodniowym wyprzedzeniem,
c) prowadzenie dokumentacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
13. Do zadań zespołu należy:
a) dokonanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia,
b) opracowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego (załącznik nr 3), uwzględniającego zalecenia poradni psychologiczno-pedagogicznej, a także zawierającego wymiar godzin oraz formy udzielanej pomocy,
c) dokonanie efektywności pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
d) w miarę potrzeb modyfikowanie Indywidualnego Programu Edukacyjno-Terapeutycznego.
14. Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.
15. Dyrektor szkoły zatwierdza formy i okres udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, biorąc pod uwagę wszystkie godziny, które w danym roku szkolnym mogą być przeznaczone na realizację tych form.
16. O ustalonych dla ucznia formach, sposobach i okresach udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz wymiarze godzin, dyrektor zawiadamia pisemnie rodziców dziecka (załącznik nr 4).
17. Rodzice wyrażają zgodę na udzielanie ich dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej (załącznik nr 5).
18. Dokumentacja udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz dokumentacja badań i innych czynności uzupełniających dla każdego dziecka gromadzona jest przez dyrektora szkoły.
19. W sprawach nieuregulowanych niniejszymi procedurami stosuje się przepisy rozporządzeń powołanych na wstępie.
Załączniki do procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik nr 1 powołanie zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik nr 2 zawiadomienie rodziców o spotkaniu zespołu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik nr 3 przykładowy Indywidualny Program Edukacyjno-Terapeutyczny
Załącznik nr 4 informacja dla rodziców o ustalonych formach pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Załącznik nr 5 zgoda rodziców na udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej